Tiflis-Khashuri(Gürcistan Bisiklet Turu-5)

Bugün hostelde dinlenebildiğimiz kadar dinlenip çok erken olmayan bir saatte yola çıkalım, sonrada yol üzerinde uygun bir yerde çadır kuralım istiyoruz. Tiflis’e gelirken Orhan Abi’nin bisikletinin jant tellerinden birinin kopuk olduğunu fark etmiştik. Aslına bakarsanız bisiklet ne yapsın. Adam çok fazla yük taşıyor; ancak çantasında gereksiz hiçbir şey yok.
Çamaşır ipi ve mandalı dahi var. Başlangıçta bana gereksiz gibi gelmişti. Ancak rüzgarlı ve yağmurlu bir havada çamaşır ipini ve mandalları kullanmak zorunda kalınca yola çıkarken alınacaklar listesine bunları da ekledim.

Yola çıkmadan önce bir bisikletçide jant telini değiştirmemiz lazım. Orhan abi internetten bisikletçinin yerini araştırdı. Tekerleği ve yedek jant telini alıp bisikletçiyi bulmak üzere dışarı çıktı. Yanına yedek jant teli almış Allahtan. Yoksa 28lik teli her yerde bulmak kolay olmaz. Burada iş yerleri saat 10.00 dan önce açılmıyor bu arada. Orhan Abinin 11.00 da döneceğini varsayarak dışarı çıkıp daha önce alışveriş yaptığımız börekçiden haçapuri ve benzerlerinden alıp hostele geri döndüm. Saat 11 sularında Orhan Abi’den mesaj geldi. Bisikletçiyi bulmuş fakat usta saat 13.00’da gelecekmiş.

Bu gün en erken ssat 14’te yola çıkabileceğiz anlaşılan. Yeterince vaktim varken sökülen birkaç eşyamı dikmek için hostelde görevli olan kızdan iğne iplik istedim. Tam anlayamayınca bir kağıda iğne iplik resmi çizince hemen bulup getirdi. Dikiş nakış işini halledince lariler suyunu çektiği için biraz dolar bozdurdum.(1 dolar = 1.63 lari).  Sonra bir parka oturup defterime 2 gündür yazamadığım yol notlarımı yazdım. Saat 14.00’da hostele döndüğümde Orhan Abi’yi yola çıkmak üzere hazır buldum. Sabah aldığım haçapurileri mideye indirdikten sonra saat 15.30 gibi yola çıktık. Yol henüz dümdüz olduğu için Mtskheta’ya çok çabuk vardık. Burada konaklamayı düşünüyorduk ancak vakit henüz çok erken olduğu için devam etmeye karar verdik daha güzel yerler bulmayı ümit ederekten. Devamında çadır kurmaya uygun bir yer bulduysak da yine devam ettik. Yol üzerinde bir yerden kayısı ve kırmızı erik topladık birer kilo kadar. Bu turda hiç yemediğimiz kadar kayısı, böğürtlen ve vişne yedik.

Biz mide derdine düştüğümüz anlarda yağmur da atıştırmaya başladı. Yağmur çok bastırmadan bir an önce uygun bir yere çadırlarımızı kurup ıslanmasak iyi olur diye düşünürken bir benzinliğin karşısında Orhan Abiyi beni beklerken buldum. Aslında Gori’ye kadar varabilirdik ancak bu havada şansı çok zorlamak lazım. Damal’da yakalandığım kuvvetli dolu yağışında sığınacak bir yer bulamamış ve yarım saat boyunca dolunun dinmesini beklemiştim. Aynı olayı bir daha yaşamasam iyi olur. Yağmur yağarken bir şekilde çadırları kurduk ve bisikletler hariç tüm malzemelerimizle birlikte hemen içlerine girdik. Çok şükür fazla ıslanmadık. Yağmurun önce şiddeti arttı sınra kısa süreliğine durdu. Durduğu anlarda yol üzerinden bir marketten aldığımız malzemelerle akşam yemeği faslını hallettik. Devamında çadırlarımıza çekildik. Hava durumlarında yarın hava yağışlı gösteriyor ancak alabildiğimiz kadar yol alabilmeyi umut ediyoruz.

Ertesi Gün
Sabah kalktığımızda hava kapalıydı. Yağmur geldi gelecek gibiydi. Bir an önce toparlanıp yağmur yağmazken yol almak istiyoruz. Kahvaltımızı yaptık, yakındaki benzinlikten sularımızı doldurduk ve yola çıktık. Bu günkü hedefimiz Tiflis’e gelirken çadır kurduğumuz Khashuri yakınlarındaki mekan. Bu mekan ağaçlar arasında, yeşillik, hoş bir yer. Yakınında benzinlik ve bakkal da var. Çadırlı konaklamalarda, çadır kurulacak alanda suyun bulunması büyük avantaj ve tercih sebebidir. İçmek, yemek yapmak, bulaşık ve temizlik için bol bol suya ihtiyacımız oluyor. Bunun için su varsa, ve de temizse o yer gerçek anlamda bir kamp alanıdır artık. Gori’yi 3-5 kilometre geçmiş olmamıza rağmen Orhan Abi bir müzeyi görmek için Gori’ye geri döndü. Ben kamp alanında onu beklemek üzere yola devam ettim. Orhan Abiden ayrıldıktan sonra sadece 5 dakika kadar yağmur altında kaldım ancak donuma kadar ıslandım. Bir otobüs durağına kendimi atmıştım ama iş işten geçmişti. Bir süre durakta dinlenip ıslanan kıyafetlerimim kurularıyla değiştirdim. Kamp alanına vardığımda matımı yere serip yarım saat kadar kestirdim. Sonra yakındaki köyün çocuklarından bir kaç kişi geldi. Bisiklete binmek istediler. Verdim. Çocukların en büyükleri Irakli 14-15 yaşlarında. Biraz ingilizce biliyor. Bana gürcüce bilip bilmediğimi sordu. Gürcüce bilmiyorum ama şu gürcüce şarkıyı biliyorum dedim.

Eliya gogo eliya

E ra tzminda tzeliya
Sami tzeli tzadiya
Şeni tkhovnam tzadiya

Benim şarkıyı söylemem Irakli'nin çok hoşuna gitti. Devamını biraz mırıldandı.

Devamında Orhan Abi de geldi. Acıkmış olduğumuz için öncelikle yemeğimizi yedik. Devamında çadırlarımıza çekildik. Yemek esnasında bisikletime bindirdiğim yakındaki köyden çocuklar futbol oynamaya çağırdı ancak bir süre sonra biraz daha büyükçe çocuklar topun sahibi küçük çocuğu kızdırınca, küçük çocuk topunu alıp gitti. Arkadaş madem top küçük çocuğun, niye kızdırıyorsun onu, gönlünü hoş tutsana küçük çocuğun, istiyorsa forvete geçir. Bu kısa top tepme işinden sonra biz de tekrar çadırlara gelip yattık. Zaten pek maç yapasımız yoktu yorgunluktan ötürü. Yarın Kutaisi’ye varabilir miyiz bilmiyorum ancak en azından Zestafoni’ye kadar gitmek istiyoruz. Hayırlısı.
Bisiklet çok büyük bir ulaşım aracı ama; bu benim hayatımda gördüğüm en büyük bisiklet(Fotoğraf:Orhan Kılıç-Tiflis).
5. Gün Tiflis çıkışında(Fotoğraf:Orhan Kılıç)
 Bir tepede manastır.

Yol çalışmalarında çalışan bir azerbaycanlı dostumuz ile sohbet ettik bir süre.
 Almanya'dan yola çıkmış ve Türkiye üzerinden Gürcistan'a girmiş Faslı bir turcu ile de sohbetimiz oldu.
Bir tur atmaları için bisikletimi verdiğim çocuklar aniden gözden kaybolunca aklıma kötü şeyler geldi. Neyse ki helal süt emmiş çocuklarmış. Çok geçmeden geri döndüler.
Birlikte top oynadığımız çocuklar.

İlgili Yazılar

Damal –Akhaltsikhe (Gürcistan Bisiklet Turu 1)
Akhaltsikhe - Khashuri (Gürcistan Bisiklet Turu-2)
Khashuri -Tiflis (Gürcistan Bisiklet Turu-3)
Tiflis - Kazbek- Tiflis (Gürcistan Bisiklet Turu-4)
Tiflis - Khashuri (Gürcistan Bisiklet Turu-5)
Khashuri - Kutaisi (Gürcistan Bisiklet Turu-6)
Kutaisi - Tsageri (Gürcistan Bisiklet Turu-7)
Tsageri - Zagari Geçidi ( Gürcistan Bisiklet Turu-8)
Zagari Geçidi-Mestia ( Gürcistan Bisiklet Turu-9)
Mestia-Zugdidi ( Gürcistan Bisiklet Turu-10)
Zugdidi-Batum ( Gürcistan Bisiklet Turu-11-Son Bölüm)