Bisikletle Bursa- Cumalıkızık- Gölbaşı- Sölöz- Gemlik- Bursa

Başlık biraz uzun oldu ama iki günlük bu etkinlikte başlıkta yazan yerlerin hepsinden geçtik. Hatta içinden geçip de başlığa yazmadığım yerler(Hamamlıkızık, Gölcük, Fethiye, Bayırköy vs..) bile var. Bu etkinliği gerçekleştirmek için İstanbul'dan feribotla Mudanya'ya, oradan da bisikletle Bursa'ya gelen 6 bisiklet dostu(Orhan Kılıç, Erdal Irmak, Sezer Genceldi, Adem, Murat ve Marc) ile Mudanya yolunda buluştuk. Öncelikle Bursa içinden sıkı bir trafiği yara yara Cumalıkızık Köyü sapağına geldik.
Uludağ'ın kuzey yamaçlarına kurulu olan bu köye ulaşmak için tırmanmaya başladık. Trafik olmadığı için bu tırmanıştan zevk aldım. Cumalıkızık Köyü'nde grup, önce gezecekler ve bisikletlerin başında bekleyecekler şeklinde ikiye ayrıldı. İlk grup gezme işini bitirince biz gezmeye başladık.
Bu, benim  Cumalkızık'a ikinci gelişim. Cumalıkızık 1300'lü yıllarda kurulan bir Osmanlı Köyü. Kendisine komşu, sonu kızık ile biten köyler arasında, burada cuma namazı kılındığı için bu adı almış. Taş döşeli daracık sokaklarına gölgeleri düşen evler zamana meydan okuyor. Köyün ünü burada çekilen Kınalıkar isimli dizi sayesinde arttı. Hatta bir ara köye giden yolcu minibüslerinin tabelaları bile değişti.
Köydeki neredeyse bütün evlerde, bugün köylüler köye gelenlere hediyelik eşyalar ve gıda ürünleri satıyorlar; ancak bazı gıda ürünlerinin her tezgahta ambalajına kadar tıpkısının aynısı olması bu ürünlerin tek bir yerde üretildiği  ve köylülere  toptan satıldığını düşündürdü bana. Ben buraya gelmişsem köylüler tarafından yapılan özel bir şeyler ararım. Ama Bursa'nın hemen yanı başında nasıl olduysa betonlaşmaktan kurtulmuş buram buram tarih kokan  bir köy Cumalıkızık. Gelenler muhakkak hoş anılarla ayrılacaktır buradan.
Cumalıkızık'tan sonra Hamamlıkızık'a uğradık ancak burası betonlaşmaktan kurtulamamış. Bundan dolayıdır ki Cumalıkızık'a olan yoğun ilginin buraya zerresi yok. Kahvede oturan köylüler burada görecek pek bir şey yok diyorlar-Haklılar da-
Hamamlıkızık'ta fazla oyalanmadan Güzel bir inişle Bursa-Ankara yoluna indik. Bu yoldan bir süre ilerleyerek Dudaklı Köyü yakınlarındaki Gölbaşı Gölü'nün yanı başına çadırlarımızı kurduk. Çadırımı kurduktan sonra göle olta attım ama balık yakalamak bir yana tek bir vuruş dahi alamadım.
Gölün hemen yanından Bursa-Ankara yolunu Dudaklı Köyü'ne bağlayan iki yanı devasa Çınar ağaçlarıyla süslü, masalsı, muhteşem bir yol var. Bilenler bilir; bu yolun bir benzeri de Akyaka'da var; ancak bu yol daha uzun, ağaçları daha sağlam ve sık olduğu için daha fazla görsellik sunuyor.
Hava oldukça serin. Sıcaklığın Bursa'da 3 dereceye kadar düşeceğini söylüyordu bültenler. Akşam üzeri büyük bir ateş yakıldı ısınmak ve su kaynatmak için.
Marc ve Murat Dudaklı Köyü'ne akşam yemeği ve kahvaltı için alışverişe gitmişlerdi, döndüler. Aldıkları makarnayı Sezer büyük bir çaydanlıkta pişirdi. Çok da güzel oldu. Orhan Abi de çorbayı hazırladı. Makarna ve çorbanın yanında meyve suyu  ve kola vardı. Yarın ki kahvaltıda sucuklu yumurta, peynir, zeytin ve çay var. Akşam yemeği ve kahvaltı için yaptığımız masraf kişi başı 5 Lira. Bisikleti bu kadar çok sevmemin başta gelen nedenlerinden birisi de her yönüyle çok ekonomik olması.
Akşam ateş başında havadan sudan sohbet ettik. Herkes uyumak için sırasıyla çadırına çekildi.
Ertesi Gün
Bu günkü mesafe kısa olduğu için çok fazla erken kalkılmadı. Ben buradan ova köylerini kullanarak eve dönmeyi düşünüyordum başta. Sonra daha önce hiç kullanmadığım bir güzergah olduğu için ekiple birlikte Sölöz'e kadar gitmeyi, akşama Gemlik üzerinden Bursa'ya dönmeyi gözüme kestirdim.
Çadırları topladık Dudaklı Köyü'ne doğru bir süre pedal çevirdik. Dudaklı Köyü'nden İznik tarafına giden bir yol olmadığı için geri döndük. Asıl güzergah olan Gölbaşı Köyü istikametine yöneldik. Gölbaşı Köyü'n den sonra bir süre yokuş çıktık. Yol bir yerde ikiye ayrıldı. Bir taraf toprak, bir taraf da geldiğimiz yolun devamı olan asfalt bir yol. Biz asfalt yoldan yokuş çıkmaya devam ettik; ama bu yol sürekli İnegöl tarafına gidiyor. Grup kopmuş halde yokuş çıkıyor. En önde Orhan Abi ile ikimiz varız. Neredeyse yokuşu bitirdiğimiz noktada gps'e baktık, rotadan  bayağı sapmışız; gerideki toprak yoldan gitmemiz gerekiyormuş. Hemen geri dönüp, yokuşun ayrı noktalarındaki grup elemanlarını bir bir toplayarak toprak yolun başlangıcına vardık. En arkada Marc vardı. Bu işten en az zararla çıkan o oldu. Geride kalmanın faydaları. Şimdi google maps üzerinden bakıyorum da asfalt yoldan devam edeymişiz, ileriden sola dönüp yine rotaya girecekmişiz fakat toprak yol iki yolun birleştiği noktaya kadar olan yolu üçte iki oranında kısaltıyor.
Devamında Gölcük Köyü'nde kahvehanede çay molası verdik. Kahvehanede oturan köy sakinlerine önümüzdeki yolu sorduk. Bir abi ısrarla 1 km sonra sola giden toprak yoldan gidin dediyse de çoğunluk "O manyaktır ;bakmayın ona siz, asfalt yoldan gidin" dedi.
Asfalt yolu kullanarak Fethiye üzerinden Bayırköy'e ulaştık. Bayırköy'de yine çay molası verdik. Köylülerle muhabbet ettik. Daha önce bu yolu hiç kullanmamıştım. Doğası ve insanların doğallığı çok hoşuma gitti. Sabah bu rotayı kullanarak Bursa'ya dönmeye karar vermekle doğru bir karar vermişim.
Bayırköy'den sonra Sölöz'e indik. Sölöz'de ekiple yollarımız ayrılacak. Onlar İznik istikametine devam edecek, akşama İznik Gölü kıyısına kamp kuracaklar. Ben ise Bu akşam Bursa'da olmayı planlıyorum.
Yol ayrımına varınca vedalaşmak için herkesin gelmesini bekledim. Ekip toplanınca herkesle vedalaştım. Orhan Abi ve Erdal Irmak ile daha önceden tanışıyorduk. Sezer, Murat, Adem ve Marc ile bu turda tanıştık. Hepsi çok iyi ve uyumlu insanlar. İnşallah yolumuz yine, bir yerlerde kesişir.
Ekipten ayrılınca Sölöz içinde kısa bir mola verdim. Yol kıyısında 4 katlı, hala kullanılan kerpiç bir ev var. Bu yapıyı inceledim. Camide öğle namazını kılıp Gemlik'e doğru pedallamaya başladım. İznik Gölü kıyısına kadar güzel bir iniş, sonra Gemlik'e kadar genelde düz ve inişli bir yol var. Gemlik'ten sonra meşhur Dürdane Rampası beni pek zorlamadı. Yedi aydır neredeyse her gün bisiklete biniyorum, herhalde bunun faydasını Dürdane Rampası'nda gördüm. Çünkü yüklü bisikletle hiç dinlenmeden rampayı bitirince ben de kendime inanamadım. Dürdane'den sonra Bursa'ya kadar trafiği yoğun ama inişi güzel bir yolla giriş yaptım.
Böylelikle dün doğusundan çıktığım Bursa'ya kuzeyinden giriş yaptım. Daha geç olacağını sanıyordum: ama erken bir saatte eve ulaştım. Çok güzel yerler gördüm. Güzel insanlarla tanıştım.

Cumalkızık yokuşunda İki tekerle dört çekerin yarışı.
 Sezer ve Murat
 Adem

Orhan Abi yokuş buldu ve atıldı öne.
 Marc
 Cumalıkızık Köyü Meydanı
 Cumalıkızık Köyü ve sakinleri hala siyah beyaz zamanlarda yaşıyor.
 Köye gelen ziyaretçiler burada özel gıda ürünleri bulabilir.

Hamamlıkızık
Gölbaşı Gölü'nün yanından Dudaklı Köyü'ne giden yolda Sezer ve Marc.
Bilenler bilir; bu yolun bir benzeri de Akyaka'da var; ancak burası daha uzun,ağaçları daha sağlam ve sık olduğu için daha fazla görsellik sunuyor.
Gölbaşı'nda kamp alanımız.
 Zıplayarak yanımıza gelen ziyaretçimiz.
 Çaydanlıkta makarna

Kamp Alanımız
 Hava serin, ısınmak ve su kaynatmak için ateş yaktık.
Ertesi Gün
 Ekip toparlandı, İznik için dönüş yolunda
 Dudaklı Köyüne doğru gidiyoruz.

Ama İznik Gölü tarafına gidebilmek için Gölbaşı Köyü içinden geçmemiz gerekiyormuş.
 Bunun için önce Ankara asfaltına girip; sonra Gölbaşı Köyü istikametine saptık.

Bulduk güzel yolu, keyfini çıkarıyoruz.

Gölbaşı Köyü yakınları

Tepeden Gölbaşı Gölü
 Bir de panoramik alalım
Gölbaşı Köyü'nden sonra asıl rota olan toprak yol
 Gölcük Köyü'nde iki ihtiyar baş köşede sıkı bir tavla maçını yeni bitirdi.
 Erdal Irmak
Fethiye Köyü-Bayırköy arası
 Bayırköy'den Sölöz'e doğru inerken...

Yolum burada ekiple ayrılıyor. Ben Gemlik'i geçip Bursa'ya doğru yol alacağım; onlarda İznik'te göl kıyısında kamp kuaracaklar.

İstanbul Ekibine elveda derken. Hepsine ayrı ayrı teşekkür ederim.
 Sölöz'de çok katlı  kerpiç bir yapı. İçinde hala yaşayanlar var.

Sölöz'den İznik Gölü'ne doğru inerken.

Tur Rotası

Şunu daha büyük bir haritada görüntüle: Bursa-CumalıkızıkGölbaşı-Gemlik-Bursa-