Tiflis-Kazbek (Gürcistan Bisiklet Turu-4)

Sabah erken kalkıp hazırlandıktan sonra şehrin biraz dışında kalan, Kazbek minibüsünün kalktığı garaja doğru yol almaya başladık. Kazbek’e gidiş dönüş için 3 gün ayırıp bisikletle yolculuk yapmak istiyorduk fakat minibüsle 1 günde gidip dönebileceğimizi öğrenince 2 gün kazanmak için rotamızın bu bölümünü minibüsle gitmeye karar verdik.
Özgürlük Meydanı civarındaki hostelimizden Tiflis-Kazbek minibüslerinin kalktığı garaja metro ile gideceğiz. Orhan Abi dün metro kartı almıştı 6 Larilik. Bir biniş 50 Tetri bu arada. Kartı okutup metro durağına girdik. Önümde hayatımda gördüğüm en uzun yürüyen merdiven var.

Metroyu neden bu kadar derinden geçirdiler anlayamadım. Dakikalar süren yürüyen merdiven yolculuğumuz ile sonunda aşağıya inebildik ve çok beklemeden gelen trene atlayıp, 6 durak ilerideki Didube İstasyonu'nda indik.

İstasyonun hemen yanındaki garajdan kalkmak üzere olan Kazbek( Orijinal yazılışı Kazbegi, diğer adı stephantsminda; ancak bir kaç türkçe kaynakta Kazbek şeklinde yazılmış olduğu için burada da böyle yazdım.) minibüsünün en önünde kendimize yer bulduk. Hareket etmeden önce kişi başı 10 Lari yol ücreti ödedik. En öne oturmamız iyi oldu çünkü buradan yolu daha iyi görebilecek ve daha kolay fotoğraflayabilecektik.

Kazbek yolu oldukça zorlu ve bozuk bir yolmuş. Yılın bazı günlerinde 6 saat sürebiliyormuş. Yolun Gudairi’den sonrası çok bozuk. Çukurlar ve keskin virajlarla dolu toprak bir yol. Bu yol askeri araçlarını Kafkaslara taşımak amacıyla ruslar tarafından açılmış. Güney Kafkasya ile Rusya'yı bağlayan tarihi askeri yoludur. Hala o dönemde Ruslar tarafından yapılan kar tünelleri kullanılıyor. Bölge kışın çok yağış alan bir bölge ve çığ tehlikesi olduğu için bir çok yere kar tünelleri yapılmış. Bu bozuk ancak harika manzaralara sahip yolda geçen 2 saat 15 dakikalık yolculuğun ardından Kazbek’ ulaştık.
Minibüsten inince bir kadın minibüsten inen turistlerin ve bizim elimize bir pansiyonun kartvizitini tutuşturdu. Bizim kalmaya niyetimiz yoktu ancak kadın uzatınca ayıp olmasın diye aldık. Tam ayrılacakken kartviziti veren kadın "1 Lari" demesin mi! Teşekkür edip geri verdim kartviziti.
Kasaba merkezinden 6,5 kilometrelik dik, toprak bir yolla ulaşılabilen bir tepeye çıkacağız. Bu tepede bir kilise var ve tepeden bütün Kazbek kasabası görülebiliyor. Biz araç yolunu değil de daha dik bir şekilde çıkan ve yürüyenler için en kısa ulaşım yolu olan patikayı kullanarak 1 saat 25 dakikada tepeye vardık.

Tepeden aşağısı ve karşıda yükselen başı dumanlı dağlar muhteşem görünüyor. Kazbek Dağı zirvesi belli belirsiz hemen yanımda ve çok etkileyici. Dışarıdan aşağıdaki kasabayı, karşıki dağları, Kazbek Dağı’nı ve kendimizi fotoğraflayıp kilisenin içine girdik. Bu kilisede de şimdiye kadar gördüğümüz bütün kiliselerde olduğu gibi yine bir ayin vardı. Kiliseye girerken kadınlar başlarını örtüyor. Şortuyla gelmiş kadın ve erkek turistlere siyah bir etek giydirmek suretiyle kilisenin içine giriş izni veriliyor. Ben diz altına kadar inen bir pantolon giydiğim için sorun olmadı ancak Orhan Abi’yi şortuyla içeri girdiği için Onu uyarmışlar. Orhan Abi de tabiî ki etek giymeyip dışarı çıkmayı tercih etmiş. Daha önceki kilisede gördüğüm gibi burada da siyah etek giymiş erkek turistler vardı ancak ne olursa olsun Türk erkeği etek giymez.

Tepedeki işimiz bitince inmek için, çıkarken kullandığımız dik ve bozuk patikayı kullanmayalım istedik; genelde araçların kullandığı yolu kullanarak kasaba merkezine indik. Ben haçapuri ve artık neredeyse bütün çeşitlerinin tadına bakmış olduğum meyveli gazozlardan aldım. Bunlar için 10 Lari ödedim. Yemekten sonra 15.30’ da kalkan minibüse binip Tiflis’e doğru yola koyulduk. Minibüste 20 kişi var. Yol uzun, tehlikeli ve meşakkatli. Sallana sallana ilerleyen minibüste bir ara dalmışım. Birden ani bir frenle ileri geri gidince sarsılıp uyandım ve bir kadının çığlığı da yükseldi aynı anda. Orhan Abi’ye sordum “Ne oldu?” diye. An itibariyle yanımızdan geçmekte olan araçla saniyeler önce kafa kafaya gelmişiz. Üzücü bir olay yaşamadan aşağıya doğru inmekteyiz neyse ki.
Bu anlardan bir süre sonra bir çeşme başında mola verdik. Mola anında yirmili yaşlarında birisi yanıma geldi bir şeyler söylüyor. Ben hemen, ingiliş dedim. Genç adam bize gerekmez ingiliş dedi. Adam türkçe konuşuyormuş ama ben yeni farkediyorum. Bizim Türkçe konuştuğumuzu  farkedince selam vermek istemiş. Mola boyunca onunla konuştuk. Adı Nadir. Azerbaycan Türkü imiş. Gürcistan'da doğup büyümüş. 13 yıl evvel çalışmak için Rusya'ya gitmiş ve bu süre zarfında hiç ailesini görmemiş. Kazbek yakınlarındaki Rusya-Gürcistan Sınır Kapısı'ndan giriş yapmış.
Kazasız belasız bir şekilde Tiflis’e erken bir saatte vardık. Garajda Nadir'le vedalaşıp Tiflis'in dün göremediğimiz yerlerini görmek üzere Didube İstasyonun'dan metroya bindik. Bindiğimiz istasyondan bir soraki istasyon olan Avlabari İstasyonu'nda indik. Bu günkü Tiflis notlarımı, dünkü Tiflis notlarımı yazdığım başlığa ekledim, Tiflis notlarımı bölmemek için. Bu günün devamını (Tiflis’teki 2. Günü) oradan okuyabilirsiniz.

Kısa Kısa Gün Sonu Notları
*Tiflis-Kazbek(Stephantsminda) arası 150 km. Yolun bir kısmı iyi olsa da Gudairi’den sonrası çok bozuk.
*Kazbek minibüsleri yaz şartlarında Kazbek’e yaklaşık 2,5 saatte varıyorlar. Ulaşım ücreti 10 Lari(11 TL). Yani bu ülkede ucuz olan şeylerden birisi de ulaşım.
*Tiflis-Kazbek arası şu ana kadar manzarası ve doğası ile Gürcistan’da beni en çok tatmin eden yol oldu. Gürcistan’a gidenlerin bir şekilde bu yolu kullanmasını hararetle tavsiye ederim.
*Kazbek'ten tepedeki kiliseye çıkmak isteyenlere manzaranın tadını doya doya çıkarmak için yürüyerek çıkmalarını tavsiye ederim.

Metro istasyonuna inen yürüyen merdiven

Ruslar, bu kar ve çığ tünelleri sayesinde askeri araçlarını zorlu kış şartlarında dahi Kafkaslar'a indirmiş. Ara ara karşılaştığımız bu kar tünelleri bu yolda hala büyük iş görüyor.

Kazbek menü: haçapuri, armutlu gazoz. Bunları tanıyorsunuz artık.

İlgili Yazılar
Damal –Akhaltsikhe (Gürcistan Bisiklet Turu 1)
Akhaltsikhe - Khashuri (Gürcistan Bisiklet Turu-2)
Khashuri -Tiflis (Gürcistan Bisiklet Turu-3)
Tiflis - Kazbek- Tiflis (Gürcistan Bisiklet Turu-4)
Tiflis - Khashuri (Gürcistan Bisiklet Turu-5)
Khashuri - Kutaisi (Gürcistan Bisiklet Turu-6)
Kutaisi - Tsageri (Gürcistan Bisiklet Turu-7)
Tsageri - Zagari Geçidi ( Gürcistan Bisiklet Turu-8)
Zagari Geçidi-Mestia ( Gürcistan Bisiklet Turu-9)
Mestia-Zugdidi ( Gürcistan Bisiklet Turu-10)
Zugdidi-Batum ( Gürcistan Bisiklet Turu-11-Son Bölüm)